Een diagnostisch onderzoek geeft inzicht in de mogelijkheden van het kind. Vooral geeft het heldere handelingsadviezen hoe je het kind verder kunt stimuleren en begeleiden.
Als ouders of leerkracht heb je soms twijfels of de ontwikkeling van je kind goed verloopt. Of je vraagt je af of het zich wel naar zijn capaciteiten ontwikkelt. Dan kan een onderzoek uitkomst bieden. We zijn niet zozeer gericht op het stellen van diagnoses, maar vooral op de duidelijke handelingsadviezen die het onderzoek biedt. Voor het diagnosticeren van dyslexie en dyscalculie en bijbehorende verklaringen kunt u wel bij ons terecht. Het stellen van de diagnoses AD(H)D en autisme doen we niet. Wel nemen we deze problematiek mee in het onderzoek en we adviseren hierover.
Een onderzoek kan bestaan uit een intelligetieonderzoek, een didactisch onderzoek en/of onderzoek naar het sociaal-emotionele welbevinden. Afhankelijk van de hulpvraag bepalen we samen met u wat onderzocht zal worden.
Werkwijze
Na telefonische aanmelding maken we met u een afspraak voor een intakegesprek. Tijdens dit gesprek verkennen wij de ontwikkeling van uw kind, uw hulpvraag en bepalen we in overleg met u welk type onderzoek hierbij past. Nadat het onderzoek is uitgevoerd verwerken we de onderzoeksresultaten in een uitgebreide handelingsgerichte rapportage. Na ongeveer twee weken worden de resultaten met u besproken.
De kosten voor onderzoek worden niet vergoed. Voor vragen over diagnostisch onderzoek en tarieven kunt u contact opnemen met Larissa Besnard
Diagnostisch onderzoek
We doen onderzoek op verschillende ontwikkelingsgebieden:
- intelligentie en (hoog)begaafdheid
- leerstoornissen zoals dyslexie en dyscalculie
- didactisch onderzoek op het gebied van lezen, spellen en rekenen
- beelddenken en leerstijlen
- sociaal-emotionele ontwikkeling
- motivatie tot presteren
- faalangst
- executieve functies
Ons specialisme is breed opgezet psychodiagnostisch onderzoek. Dit omvat onderzoek naar de leermogelijkheden van uw kind (intelligentie-onderzoek), de ontwikkeling van schoolse vaardigheden, leerstijlen (o.a. beelddenken) en zo nodig het sociaal-emotionele welbevinden.
Dit onderzoek duurt twee dagdelen en hierbij zijn meestal twee onderzoeksters betrokken. Ook is observatie in de schoolse situatie mogelijk. Alle sterke en minder sterke kanten van uw kind brengen we hierbij zorgvuldig in beeld.